Autor:
Aleksandar Mijatović
E-adresa:
amijatovic@ffri.hr
Klasifikacija:
Pregledni rad
Sažetak
Rad se bavi pitanjem mogu li umjetnička djela, u rasponu od pisanih do slikovnih, biti
utočištem pred radikalnom preobrazbom subjektivnosti koju pokreću traumatski događaji
u društvenoj i povijesnoj stvarnosti. Stoga se u prvoj etapi izlaganja daje pregled
problema suvremenih tumačenja traume. Potom se izlaže Freudovo uvođenje umjetnosti
kao analogije za tumačenje traume u važnom spisu S onu stranu načela ugode. Završni
dio izlaganja pokušava rasvijetliti kako njemački kritičar Walter Benjamin kroz kritičku
razmjenu s Freudovom koncepcijom šoka gradi svoju koncepciju lirskoga subjekta (O
nekim motivima u Baudelairea) i promatračkoga subjekta (Umjetničko djelo u doba
njegove tehničke reproducibilnosti). Kroz takvo se izlaganje Freuda i Benjamina
pokazuje da trauma ima ulogu razlomnoga događaja, kako tvrde suvremeni istraživači
traume, samo ako se društvena i povijesna stvarnost poima kao dovršena i cjelovita
Ključne riječi
trauma; lirski subjekt; promatrački subjekt; interpretacija; iskustvo/ doživljaj; Kirby Farrell; James Berger; Ulrich Baer; Sigmund Freud; Walter Benjamin
Pregleda:
763
Preuzimanja:
6