Autor:
Andrea Milanko
E-adresa:
amilanko@ffzg.hr
Klasifikacija:
izvorni znanstveni članak
Sažetak
Cilj je rada uputiti na jezične i figuralne mogućnosti koje je iskoristio Ivan Slamnig u
pisanju pjesama, s posebnim osvrtom na manipulacije lirskim subjektom. Umjesto da se
lirski subjekt proglašava maskom pjesnika Slamniga, kakvim jedinstvenim fikcionalnim
humanoidnim govornikom koji u sebi objedinjuje sve manifestacije lirskog subjekta ili
pak kodiranim lirskim govorim o izvanjezičnoj (autorovoj, političkoj, kulturnoj itd.)
zbilji, ta se analitička kategorija promatra kao figura, učinak jezika. Na podlozi duge
lirske tradicije iskazivanja iz pozicije ja, Slamnigovi razni tipovi lirskoga govora i/ili
gledanja izazivaju humorističan učinak, potvrđujući takvim „upadom” u pravilan niz
Slamnigovih pjesničkih prethodnika da je sâmi niz poredak s pukotinama. Potonja se
tvrdnja oslanja na psihoanalitičku argumentaciju Alenke Zupančič, dok teza o
dezintegraciji iskazivačkog jastva kod Slamniga ima dva argumentacijska uporišta: s
jedne strane, citatna teorija performativa Judith Butler naglasak stavlja na ponovljivost
i kontingenciju svakoga govornog čina; s druge strane, polifonijska teorija iskazivanja
Oswalda Ducrota luči empirijskog autora, govornika i iskazivača, sugerirajući da je
svakom jezičnom iskazu imanentna polifonija.
Ključne riječi
lirski subjekt; moderno pjesništvo; polifonijska teorija iskazivanja;
performativ; Ivan Slamnig; psihoanaliza
Pregleda:
1028
Preuzimanja:
33