Autor:
Dubravka Crnojević-Carić
E-adresa:
dubravka.crnojevic-caric@zg.t-com.hr
Klasifikacija:
pregledni članak
Sažetak
U ovom se radu na interdisciplinaran način, povezujući uvide koji dolaze iz područja
teorije i pedagogije glume te teatrologije (Branko Gavella, Mihail Čehov, Konstantin
Stanislavski, Lee Strasberg, Cicely Berry), ali i iz suvremenih uvida neuroznanosti
(Antonio Damasio, Michel Lacroix, Rosa Alice Branco), analizira glumački proces.
Analizom glumačkog procesa, progovorit će se i o naravi govornih činova. Glumac, naime,
ima privilegij, u svojoj igralačkoj poziciji, isprobavati različite varijante životnih i
komunikacijskih stanja, pa tako i govornih činova.
Rad problematizira glumčev proces rada na zapisanom tekstu (dramski tekst), opisujući
nekoliko faza rada (proces čitanja teksta: samostalni susret s napisanim tekstom,
zajedničke „čitaće” probe, „mizanscenske” probe, generalne i tehničke probe, kao i javne
izvedbe). Tijekom rada na odabranom dramskom tekstu, sudionici se komunikacije
mijenjaju a na taj se način usvajaju raznolike strategije komuniciranja. Glumac je onaj
koji trenira vlastitu pozornost, kao i govorni čin, trajno i višestruko pre-usmjeravati:
usmjeravajući pozornost na partnera na sceni, na redatelja, na tehničko osoblje, na
imaginarnog idealnog gledatelja, kao i na realno prisutan auditorij. Rad tematizira i tzv.
„krugove pozornosti” koji određuju i voljno usmjeravaju govorni akt, a čiji se karakter
tijekom izvedbe u više navrata može i/li mora mijenjati. Sve je navedeno (glumački
proces rada na tekstu) na određeni način povezano i s komunikacijom kakva je na snazi u
„prostorima svakodnevice” ili pak prilikom javnih izlaganja unaprijed zadanih tema.
Glumački se prostor trenirane „izdvojenosti” i „scenske samoće” dijelom razlikuje u
odnosu na ono kako te fenomene opisuje retorika, baš kao što postoji i distinkcija između
govornog čina koji ima pragmatičnu funkciju u smjeru zagovaranja tzv. „građanske
iskrenosti” te poziciju koja nastoji ka „glumačkoj vjerodostojnosti” a u svrhu „suigre”
glumaca/govornika i gledatelja/slušatelja.
Ključne riječi
govorni čin; izvedba; glumac; simultanost naracija; temeljna i proširena svijest; istina tijela
Pregleda:
1235
Preuzimanja:
10